tiistai 19. heinäkuuta 2016

Brasiliani

Brasiliani kokoontuu sunnuntaisin grillin ympärille,
savu nousee ohi oranssinpunaisten tiilien kohti sinistä taivasta.
Brasiliani kaataa lasiini lisää jääkylmää olutta
ennen kuin ehdin juoda edellistäkään.

Se puhuu asioista
joista en tiedä mitään.

Se kertoo miltä tuntuu
kun oma historia tulee vastaan
samban rapin funkin lyriikoissa
vain niissä.

Minun tarinani kerrotaan kirjoissa
kirkonkirjoissa koulukirjoissa.
Minulle.

Brasiliassani minä olen ulkopuolinen
ja samaan aikaan normi.

Brasiliani kertoo vitsejä kaikesta kipeästä historiasta.
ja paikastani siinä tarinassa.

Brasiliani ei pyydä tulkintojani
se ohjaa olemaan hiljaa ja kuuntelemaan
on kärsivällinen kysymysteni kanssa
ja kaataa lasiini lisää jääkylmää olutta.

Brasiliani antaa tilaisuuden ymmärtää
etten ymmärrä.
Hymähtää jollen
lempeästi vai väsyneesti?

Brasiliani sulkee syliin
Nauraen sanoo ruskean läiskän hartiassani olevan todiste
että Jumala tarkoitti minut osaksi Brasiliaani.

Brasiliani ja minä tiedämme ettei se ole totta
edes siinä hetkessä.

Kaksinkertaisesti etuoikeutettu.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti